Černé vyhlídky reklamní branže

Většina bude jistě souhlasit s názorem, že internetová reklama je obtěžující. Různá vyskakovací okna, rolující texty, bannery a jiné techniky záludně zakrývají čtenářům text nebo obrázky a znemožňující četbu nebo prohlížení do doby jejich zavření nebo rozkliknutí.

Z psychologického hlediska je reklama „vlezlá“ téměř vždy. Ta internetová ovšem může být uživateli nepříjemná mimořádně. Venkovní reklamě lze utéci jednoduše tím, že rádio vypneme nebo ztišíme, od televizní obrazovky odejdeme na záchod nebo prozkoumávat obsah lednice a na billboardy u silnice se zkrátka nedíváme. Reklamě na internetu na mnohých stránkách ale utéct nelze a nelze ji nevidět. Ať už jsme zaměřeni a koncentrováni na četbu či prohlížení sebevíc, naše periferní vidění nás zradí a otočí náš zrak kýženým směrem. Veškerá taková reklama umístěná v těsné blízkosti textu či obrázků, nebo text úplně zakrývající je obtěžující a rozhodně nevítaná.

Bez ohledu na zaměření webové stránky, na které se nalézáte, se tu propaguje kdeco – a to velmi vehementním způsobem. Navíc díky umisťování cookies značně osobně. Takový tah na bránu, resp. na sebe samého se málokomu zamlouvá. Internetová reklama se stává nepřítelem uživatele. A s takovou charakteristikou nebude mít tato branže v budoucnu na růžích ustláno.

Lidé se reklamě aktivně brání

Někteří uživatelé se jí již dnes účinně brání. Bez potíží naleznete na internetu mnohé návody a rady na její blokování. Nabízejí se všerůzné chytré nástroje, které vás otravné reklamy  zbaví a „vyčistí“ vám monitor. Je pravděpodobně pouhou otázkou času, kdy všichni uživatelé internetu začnou plošně využívat softwarové blokování internetové reklamy a tím ji de facto vyzmizíkují z povrchu internetu. Čím se pak ale budou živit reklamní firmy? Jejich jízda směrem dolů by mohla proběhnout podle následujícího vzorce: nejdříve internetová reklama zabere maximální tržní podíl na úkor reklamy tradiční a následně bude uživateli plošně odfiltrována. Pročpak taky ne! Zatímco billboard u silnice pro jeho otravnost nikdo sloupnout neběží, prostřednictvím nainstalovaného softwaru se vyskakovacích oken každý zbaví bez námahy.

A vzorec ztráty efektivity internetové rekamy pravděpodobně začíná fungovat. Jak se uvádí v článku pana XY,  internetová reklama v roce 2014 dosáhla 49,5 miliard USD. Nicméně mimo oblast mobilní reklamy růst výdajů na ni zpomaluje na hlemýždí tempo. Gigantičtí zadavatelé reklamy jako ProterGamble, Unilever, Loreal, CocaCola a Visa oznámili, že přehodnotí svůj roční reklamní objem.  Je řeč o velkých penězích. PG a Unilever například utratili minulý rok 9,2 a 7,0 miliard USD, ale nyní hledají cesty k ořezání výdajů.

Jako varování je možné vnímat varování CEO M.Sorrella z londýnské WPP, světové největší reklamní agentury, že zadavatelé reklamy prověřují své náklady na reklamu se zvyšující se přísností, nebo fakt, že online reklamní agentura Zenith ohlásila Wallstreetu snížení poptávky globální reklamy pro 2015, či skutečnost, že když Google reportoval své výsledky prvního čtvrtletí ukázalo se, že cena jejich reklam klesla o 7%, přičemž objem se nijak výrazně nezvětšil.

Poskytovatelé internetové reklamy jsou zneklidneni – a společným jmenovatelem je hrozba rostoucí sofistikovanosti softwaru používaného na blokování internetové reklamy a zvyšování počtu jeho instalací, který stoupl v minulém roce o 70%.

Spekulujte na pokles příjmů z reklamy

Na místě je tedy obchodní úvaha k nastíněnému vzorci: zásadní nedůvěra v budoucnost reklamních agentur (těch tradicních i těch online) a očekávání jejich propadu až k naprostému krachu. Úvaha jednoznačně směřující ke zbavení se takových akcií nebo případně k jejich zobchodování na krátko (short).

Tradiční reklamní agentury

Omnicom Group, Inc. (OMC)
Lamar Advertising Co. (LAMR)
The Interpublic Group of Companies, Inc. (IPG)
Publicis Groupe S.A. (PUBGY)
WPP PLC (WPPGY)

Internetové inzertní projekty

Facebook, Inc. (FB)
Google Inc. (GOOG)
Yahoo! Inc. (YHOO)
Twitter, Inc. (TWTR)
AOL Inc. (AOL)
Rocket Fuel Inc. (FUEL)
Tremor Video, Inc. (TRMR)
Millennial Media Inc. (MM)
The Rubicon Project, Inc. (RUBI)
YuMe, Inc. (YUME)
Criteo SA (CRTO)

Grafy LAMR a OMC již naznačují slabost.

20150719_LAMR_daily_chart_analysis_from_simple-stock-trading-com

20150719_OMC_daily_chart_analysis_from_simple-stock-trading-com

Posted in Články.