Držíte akcie společnosti Apple?

Před dvaceti lety panovala zlatá éra výrobců stolních počítačů. Býčí trh kam jste se podívali. Vládly koncerny jako Dell, Hewlett-Packard, Compaq nebo Gateway. Úspěšně se prodávaly počítače, nazývané „stolní“ , což byly krabice, které stávaly vedle našich kancelářských stolů nebo pod nimi. I Apple tenkrát vyráběl stolní počítače, ale jeho tržní záběr byl mnohem menší, než je dnes.

Každá doba má své hrdiny. V době, o níž hovořím, jím byl i Michael Dell, zakladatel stejnojmenné firmy. Všichni stáli v obdivu nad tím, jak šikovně dokázal vybudovat veleúspěšnou firmu vyrábějící počítače. Jak ji dokázal zefektivnit a v podstatě zavést systém masové výroby počítačů, které navíc mohly být uzpůsobovány individuálním požadavkům zákazníků. Ano, u Dellu jste si mohli vybrat, jaký si přejete procesor, velikost paměti, kapacitu pevného disku, který monitor chcete … a počítač vyrobený podle vašich přání se objevil během pěti dní ve vaší kanceláři.

Máloco je navěky

V průběhu času se produkce stolních počítačů změnila v odvětví, ve kterém marže výrobců klesly téměř k nule. Svět byl postupně zaplaven stolními počítači všech možných výrobců a z ceněného produktu se stala „houska na krámě“, komodita běžně dostupná širokým masám.

Dnes už si výrobu PC těžko představíme jinak. Nikdo už dlouho nerozvažuje nad tím, jaký počítač si pořídí. Všechny vypadají stejně a všechny umí stejné věci. Dell se změnil na soukromou firmu a byl stažen z burzy. Hewlett-Packard a Compaq fúzovaly a následně se firma Hewlett-Packard rozdělila na dvě zcela odlišné části. Firma Gateway zanikla zcela. Kdysi perspektivní růstové odvětví nyní představuje prostou produkční linku bez výrazné perspektivy.

Máte akcie společnosti Apple?

Svět dnes oslňují chytré telefony. Výkonná drobounká zařízení, která nejsou nic jiného, než malinké počítače do kapsy.
Počáteční inovace v oboru chytrých telefonů probíhaly velice rychle. Jak plynou roky, postupně zpomalovaly a nyní probíhají už jen zcela minimálně. Zdá se, že chytré telefony už nedokážou nepřicházet s dalšími převratnými novotami a i jejich „chytrost“ pomalu zevšedněla a nikoho neoslňuje. Design jednotlivých výrobků se ustálil, výkon se vyrovnal a na trh proudí milióny shodných výrobky, jen různých značek. Za těchto okolností (a při vědomím toho, že dějiny se stále opakují) se marže společnosti Apple na jednom IPhonu ve výši 40% zdá být pro budoucnost neudržitelná.

Toho si byli tvůrci jména Apple vědomi. Společnosti se daří udržet vysoké zisky u celé řady svých produktů, počínaje Ipody, přes Macy až po zn. IPhone – především díky odlišnému designu a díky vynikajícímu marketingu. Úspěch Applu je v zásadě založen na prodeji chytrého telefonu jakožto symbolu výjimečnosti.

Pokud dnes stále držíte akcie společnosti Apple a očekáváte růst ceny, pak je dobré zvážit následující předpoklady:
a)  Apple udrží a popř. dál zvýší svůj již dnes velký tržní podíl v sektoru chytrých telefonů.
b)  Nikdo jiný nebude schopen vynalézt identický nebo lepší přístroj.
c)  Chytré telefony Apple odolají komoditizaci, která dosud postihla prakticky každý výrobek z oboru technologií.

 

Vývoj ceny akcií společnosti Apple

Vývoj ceny akcií společnosti Apple

 

Domnívám se, že ve výše uvedeném se toho může pokazit poměrně hodně. Telefony sice nelze zcela ztotožňovat se stolními počítači a jejich vývojem, nicméně bez ohrožení a rizik jejich budoucnost rozhodně není. S používáním mobilních telefonů navíc souvisí i politika paušálů mobilních operátorů.

Firma Apple je do velké míry závislá na výsledcích prodejů Iphonů, celých 60% tržeb firmy plyne z jejich prodeje. Držíte-li akcie Apple s očekáváním jejich dalšího růstu, zamyslete se. Není jednoduché být dlouhodobě jedničkou v oboru technologií. Apple je nyní na tahu, trh čeká, že značka opět co nejdříve předvede, čím hodlá udržet svou skvělou schopnost tvořit větší zisky. A pro Apple to bude stále obtížnější dokazování jedinečnosti a prvenství, pokud nevykouzlí něco zcela nového. Protože, co si budeme povídat, Iphone už je v zásadě jen docela obyčejný chytrý telefon.

 

Posted in Články.